Iti place TIGRA? Fii prietenul nostru pe Facebook

Combustibilii alternativiCombustibilii alternativi nu sunt asa de buni pe cat sunt laudati

Pentru a se reduce dependenta de combustibilii fosili si pentru a proteja mediul,

statele dezvoltate ale lumii incearca sa implementeze si sa stimuleze utilizarea combustibililor de origine vegetala.

 

Astfel, in Uniunea Europeana sunt alocate suprafete din ce in ce mai extinse pentru cultivarea plantelor tehnice destinate extragerii de carburanti alternativi. Un studiu italian arata insa ce se intampla cu motoarele diesel ce ar functiona cu un amestec de 70% ulei de rapita si doar 30% motorina. Pentru inceput, experimentul a aratat ca nu este posibila pornirea la rece a motorului diesel avand ca si combustibil exclusiv ulei de rapita pur.

Inca de la inceput, pompa electrica plasata in rezervor se “plangea” din cauza efortului provocat de densitatea uleiului de gatit. Cu un procent de 70% amestec vegetal, problemele au inceput deja la doar 8.000 de kilometri rulati, cand instalatia turbo de supraalimentare a motorului diesel a cedat. Toti mecanicii care au participat la experiment au ramas surprinsi de rapiditatea si modalitatea de degradare imediata a propulsoarului. La originea defectarii turbinei motorului se gaseste o problema de lubrifiere, afectata de uleiul de rapita, care a diluat lubrifiantul motorului, compromitandu-i caracteristicile.

Sistemul turbo a fost pus in corzi de murdariile care au obturat pasajele pentru ulei si depunerile carbonice paralele cu zonele cele mai fierbinti atinse de lubrifiant, care in zona cuzinetilor ajung la 250 grade Celsius (turbine, actionata de gazele de evacuare, suporta pana la 800 de grade Celsius). Astfel, lubrifierea arborelui turbinei a fost afectata, provocand griparea urmata de ruperea completa. Uleiurile de seminte pentru uz alimentar nu sunt concepute pentru a fi combustibili pentru motoare, au caracteristici diferite fata de motorina sau biodiesel (care este extras din uleiuri vegetale); intre altele, dupa cum era de asteptat, nicio norma nu stabileste parametri calitativi pentru uleiurile de gatit folosite la actionarea motoarelor. In consecinta, combustia nu este completa si, trecand de segmentii de pe piston, o parte din uleiul de rapita se stracoara in carterul cu lubrifiant, care ajunge astfel diluat si degradat.

Volatilitatea redusa a uleiului de gatit si tendinta de a forma, la temperaturi ridicate, substante solide lipicioase au agravat situatia, generand depuneri consistente pe injectoare, in capul pistoanelor si in jurul scaunelor supapelor de evacuare. Fapt si mai grav pentru functionarea motorului, aceste depozite determina alipirea segmentilor de pistoane, iar acest lucru duce la majorarea pasajului de trecere a substantelor nocive in baia de ulei. Inca din primele faze ale demontarii dieselului a fost evidentiat ca ceva anormal s-a intamplat in doar 8.000 de km rulati. De fapt, pana si scoaterea electro-injectoarelor a fost o solicitare ingreunata de prezenta depozitelor care s-au lipit de chiulasa.

Dupa demontarea motorului, spectacolul a fost unul de-a dreptul horror pentru pasionatii de motoare: depunerile produse de combustia incomplete a uleiului de rapita erau prezente peste tot, vizibile si consistente pe peretii cilindrilor, intr-o asemenea maniera incat pistoanele nu puteau fi scoase pe sus decat dupa o interventie energica. De asemenea, dupa repararea motorului, la rulaj mai mare, au fost probleme si cu pompa de inalta presiune a instalatiei common-rail, la injectoare, chiar si la bujiile incandescente expuse la depunerile solide ale combustiei uleiului vegetal (care spre deosebire de biodiesel contine multa glicerina).

[sursa: citynews.ro]