Iti place TIGRA? Fii prietenul nostru pe Facebook

Soferi agresivi

Soferi nervosi in trafic? Iata cateva motive care le arata comportamentul

Unul dintre lucrurile pe care psihologii incearca sa le inteleaga mai bine la soferi este comportamentul agresiv al acestora.

Revista olandeza Psychologie Magazine, impeuna cu ANWB (Algemene Nederlandse Wielrijders Bond - clubul olandez al soferilor) a realizat un studiu amplu, incercand sa descopere si sa propuna solutii pentru cele mai importante 5 cauze generatoare de nervi la volan. Concluziile, insa, nu se limiteaza doar la soferii din Olanda, dupa cum vom vedea in continuare.

In primul rand, nervii duc la nervi. Comportamentul agresiv in trafic este adoptat, in cele mai multe cazuri, de oamenii care sunt nervosi in viata de zi cu zi. Acestia sunt mult mai predispusi sa faca din tantar armasar, indiferent ca sunt la volan sau imping un carucior in supermarket.

Subiectii intervievati au recunoscut ca se comporta la volan la fel ca in alte situatii: injura, gesticuleaza, au o atitudine agresiva, le sare tandara foarte repede. Psihologii au remarcat ca oamenii cu un astfel de temperament se controleaza foarte greu si tind sa creada ca doar ei au dreptate.

Totusi, studiul olandezilor ne arata si o contradictie: 60% dintre cei care nu sunt nervosi in viata de zi cu zi au declarat ca, o data pusi la volan, simt o stare de nervozitate crescuta, prin urmare tind sa adopte mai frecvent tipul de comportament anti-social cand conduc.

Spre deosebire de cei natural mai agresivi din fire, soferii care, in mod normal, nu dau semne de agresivitate sunt mult mai explozivi in situatiile tensionate din trafic si tind sa considere lucrurile minore ca fiind mult mai grave. Aproximativ jumatate dintre repondenti considera ca soferii pur si simplu isi descopera "bestiile" din ei cand sunt la volan.

Transformarea din persoane joviale in descreierati este explicata de psihologi prin factorul anonimitate: atunci cand stii ca lumea din jur nu te cunoaste, comportamentul tau se schimba si tinzi sa te comporti altfel, in general mai rau. Practic, a fi anonim stimuleaza nesimtirea.

Ca o paranteza, in anii '60 psihologul Philip Zimbardo a realizat un experiment. A impartit un grup de subiecti in doua: jumatate au fost imbracati in halate de laborator si au primit pungi pe cap (pentru a nu fi identificati), cealalta jumatate a ramas cu imbracamintea personala, pe langa care subiectii au primit si pancarte cu numele lor.

Experimentul a constat in contorizarea timpului necesar pentru ca o persoana sa invete anumite lucruri, in timp ce alta persoana il electrocuteaza. Rezultatul experimentului: subiectii anonimi i-au supus pe ceilalti la corvoade mai mari, demonstrand ca anonimitatea creeaza un comportament mai brutal.

Acum, studiile releva aceleasi concluzii si in ce-i priveste pe soferi. Experimentul a constat in enervarea celorlalti soferi prin oprirea unei masini decapotabile la un semafor care era pe verde. Rezultatul: cand plafonul masinii era pliat (soferul putea fi vazut foarte clar), claxoanele si injuraturile au fost mult mai putine decat atunci cand masina era capotata, iar cel de la volan ascuns vederii.

Conform olandezilor, in trafic suntem vazuti, in general, ca oameni fara identitate umana, ci suntem personalizati doar de tipul masinii si de placuta de inmatriculare. Instinctiv, cel de la volan devine anonim pentru ceilalti, prin urmare regulile de comportament se schimba, iar raspunsul la stimulii exteriori este dictat in mai mare masura de instinctele primare decat de controlul social.

Nu doar tu esti anonim in "cutia ta pe patru roti", ci si ceilalti participanti la trafic. Prin urmare, fiecare sofer tinde sa-i "dezumanizeze" pe ceilalti din jurul sau - deci sa ii considere oameni fara personalitate, ceea ce duce la scaderea drastica a respectului si intelegerii pentru celalalt.

intr-un studiu, subiectilor li s-a cerut sa descrie situatiile din trafic. Cand era vorba despre pietoni sau biciclisti, modul de descriere se referea la persoane: "Biciclistul (sau biciclista) a luat-o la dreapta", "Omul (sau femeia) a traversat".

insa, in cazul masinilor, majoritatea covarsitoare a repondentilor a folosit expresia "Masina a facut actiunea X" in loc de "soferul (sau soferita) a facut actiunea X". Conform psihologilor, acest lucru demonstreaza ca tindem sa asociem ceilalti soferi cu niste obiecte, prin urmare empatia pentru ei scade, la fel si toleranta fata de actiunile lor. "Pentru un om ai sentimente, pentru un obiect ai doar calificative".

Acest punct este considerat foarte important de catre psihologi, deoarece oamenii tind sa elimine din calcul propriul comportament si mod de gandire in situatiile din trafic, aruncand vina exclusiv pe ceilalti. Parca avem si noi un proverb neaos pentru aceasta situatie, nu?

[sursa: promotor.ro]