Iti place TIGRA? Fii prietenul nostru pe Facebook

Accidente graveCauzele accidentelor grave petrecute la viteze legale

Vitezele de deplasare stabilite de codul circulatiei rutiere reprezinta niste valori limita, maxime sau minime,

pe care suntem obligati sa le respectam ori de cate ori rulam in localitati sau in afara acestora, pe drumuri nationale, europene , autostrazi sau pe drumuri judetene si intrercomunale. Viteza de deplasare optima difera de viteza maxima limita stabilita pe tronsonul de drum circulat deoarece depinde de mai multi factori cum ar fi:

• Starea infrastructurii rutiere.
Se cunoaste foarte clar faptul ca pe o sosea plina de gropi, de exemplu, in unele localitati, chiar daca limita maxima de viteza admisa poate fi ridicata pana la 80 km/h, nu veti putea sa va deplasati cu aceasta viteza fiindca ar insemna sa va deteriorati rapid automobilul, iar deplasarea dumneavoastra ar deveni un cosmar oricat de bune ar fi amortizoarele masinii. Totodata veti constitui un pericol si pentru ceilalti participanti la trafic si pentru pietoni prin eficacitatea scazuta a manevrelor pe care le veti face.

•Conditiile meteorologice.
Se cunoaste influenta conditiilor meteo asupra actului de conducere. In conditii meteo dificile, cu vizibilitate scazuta sau pe carosabil alunecos cu aderenta scazuta a pneurilor, viteza de deplasare trebuie scazuta pana la o limita care sa permita un act de conducere lipsit de pericol care sa  asigure observarea din timp a obstacolelor si a situatiilor neprevazute si sa permita ocolirea din timp a acestora sau o franare eficienta.

 

• Starea tehnica a autovehiculului.
Un simplu exemplu este edificator. Conducerea unui automobile cu anvelope uzate si cu viteza mare de deplasare, chiar daca viteza este prevazuta de lege, poate genera accidente grave datorita lipsei de aderenta a anvelopelor, care determina cresterea distantei de franare.

• Masa si gabaritul autovehiculului utilizat.
Daca utilizam un automobil cu gabarit mare sau incarcat la sarcina maxima, deplasarea acestuia cu viteza maxima admisa poate avea urmari foarte grave in cazul producerii unui accident. Consecintele accidentului pot fi mult mai grave la mase si gabarite mari, deoarece impulsul ce se inregistreaza la un impact reprezinta produsul masei automobilului si al vitezei de deplasare a acestuia.

• Limitele psihice si fizice ale soferului.
Timpul de sesizare a unui pericol si de luare a unei decizii rapide de catre soferi este, in general, constant putand fi cuprins intre 0,8 secunde (pentru cei mai rapizi) si 1,4 secunde (pentru cei cu reflexe mai lente). In cazul in care viteza de deplasare a automobilului creste, soferul nu poate realiza la timp manevrele sau eschivele necesare, distanta de franare creste si pericolul de accident la fel.

Acest fapt devine si mai grav cand masina se deplaseaza cu viteza neadecvata in curbe, executa viraje sau incearca sa ocoleasca unele obstacole aparute brusc in fata sa.
Persoanele in varsta sau cele aflate in stare de oboseala prezinta timpi de sesizare a pericolelor mai lungi si reflexe mai lente. La fel se comporta si cele care sunt sub influenta unor medicamente sau a alcoolului.

• Alte influente.
In functie de varsta, gen, stare de oboseala, aptitudini si mod de percepere si reactie la aparitia riscului de accident, vitezele de deplasare trebuie alese cu grija de fiecare participant la trafic. La persoanele tinere si sanatoase conteaza si temperamentul acestora, care determina comportamentul lor in situatii de criza. Conducerea cu viteza marita duce la cresterea cantitatii de adrenalina ce intra in sange si care poate instala o stare de betie, de obicei vecina cu neatentia si cu incetinirea reflexelor. Este ceea ce se cheama “betia vitezei”, cauza a multor accidente rutiere grave.

Conducerea unei masini cu performante inalte determina, de asemenea, la unii soferi, depasirea limitelor maxime de viteza. Acest exces poate duce la aparitia unor grave accidente deoarece, odata cu cresterea vitezei de deplasare creste si distanta de franare si scade timpul de luare a unei decizii aparand riscul de a nu putea executa in timp scurt manevrele necesare evitarii pericolului.

In mod deosebit la deplasrea in curbe, in intersectii cu vizibilitate redusa, pe portiuni inclinate de drum sau cu vizibilitate laterala limitata, viteza excesiva devine foarte periculoasa. In toate cazurile mentionate este obligatorie reducerea vitezei si adaptarea ei la conditiile de drum.

La deplasarile pe autostrada sau pe drumuri nationale modernizate exista, de asemenea, tendinta de a depasi limitele de viteza maxime admise. Putini cunosc faptul ca odata cu cresterea vitezei scade suprafata de contact a anvelopei cu solul.

Astfel, daca la viteza de deplasare de 60 km/h  suprafata de contact a anvelopei este de marimea suprafetei unei palme, cand viteza de deplasare  creste la 110-120 km/h, valoarea suprafetei de contact scade de trei-patru ori, periclitand manevrele si actul de conducere datorita aderentei scazute la carosabil. Adaptati asadar viteza de deplasre a masinii dumneavoastra la conditiile de drum, de stare a vremii si la limitele fizice si psihice proprii.

[sursa: citynews.ro]